close
تبلیغات در اینترنت
احکام غسل کردن
loading...

اصحاب و انصارالمهدی (عج)

احکام غسل کردن مسأله 372- در غسل ارتماسي بايد1 تمام بدن پاك باشد2 ولي در غسل ترتيبي پاك بودن تمام بدن لازم نيست . و اگر تمام بدن نجس باشد و هر قسمتي را پيش از غسل دادن آن قسمت آب بكشد كافي است3. 1- مكارم: بنابراحتياط واجب... 2- بهجت: مگر اينكه در آن واحد هم بدن پاك شود و هم غسل انجام گيرد... 3- بهجت: ولي پاك بودن تمام بدن قبل از شروع در غسل، مطلقاَ موافق احتياط است. ***** خوئي، تبريزي، زنجاني، سيستاني، وحید: مسأله – در غسل ارتماسي يا ترتيبي پاك بودن تمام بدن پيش از غسل لازم نيست، بلكه اگر به فرو…

آخرین ارسال های انجمن
رضارضازاده بازدید : 1077 جمعه 12 خرداد 1391 نظرات ()

احکام غسل کردن

مسأله 372- در غسل ارتماسي بايد1 تمام بدن پاك باشد2 ولي در غسل ترتيبي پاك بودن تمام بدن لازم نيست . و اگر تمام بدن نجس باشد و هر قسمتي را پيش از غسل دادن آن قسمت آب بكشد كافي است3.
1- مكارم: بنابراحتياط واجب...
2- بهجت: مگر اينكه در آن واحد هم بدن پاك شود و هم غسل انجام گيرد...
3- بهجت: ولي پاك بودن تمام بدن قبل از شروع در غسل، مطلقاَ موافق احتياط است.
*****
خوئي، تبريزي، زنجاني، سيستاني، وحید: مسأله – در غسل ارتماسي يا ترتيبي پاك بودن تمام بدن پيش از غسل لازم نيست، بلكه اگر به فرو رفتن در آب يا ريختن آب. به قصد غسل ، بدن پاك شود غسل محقق مي شود*.
. وحید: در صورتی که آب معتصم باشد...
* سيستاني: به شرط آن كه آبي كه با آن غسل مي كند از پاك بودن خارج نشود ،مثلاَ با آب كر غسل كند.
* وحید: و آب معتصم آبی است که به ملاقات با نجس، نجس نشود ،مانند آب باران و کر و جاری.
مسأله 373-عرق جنب از حرام نجس نيست1 و كسي كه از حرام جنب شده اگر با آب گرم هم غسل كند صحيح است2.
این مسأله در رساله آیت الله  بهجت نیست.
1- اراكي: نجس بودن عرق جنب از حرام محلّ اشكال است...
سبحانی: سابقاً گفته شد عرق جنب از حرام نجس نیست...
2- مكارم: ولي بهتر است با آب ملايم غسل كند كه عرق ننمايد.
سبحانی: ولی بهتر آن است که با آب ملایم غسل کند.
*****
گلپايگاني: مسأله – گذشت كه عرق جنب از حرام نجس نيست؛ولي بنابرقول به نجاست آن، كسي كه از حرام جنب شده و اگر بخواهد با آب گرم غسل كند عرق مي كند، بايد با آب سرد غسل كند و اگر آب سرد پيدا نكند يا براي او ضرر داشته باشد نمي تواند، در بيرون آب غسل ترتيبي كند و چنانچه بعد از آن كه تمام بدن زير آب رفت، نيّت غسل ترتيبي كند و به نيّت سر و گردن بدن را حركت دهد بعد يكمرتبه به نيّت طرف راست و مرتبه ديگر به نيّت طرف چپ بدن را حركت دهد، غسل او صحيح است.
خوئي، سيستاني، زنجاني، وحید: مسأله – كسي كه از حرام جنب شده چنانچه با آب گرم غسل كند اگر چه عرق می كند غسل او صحيح است (خوئي، زنجاني، وحید: و احتياط مستحبّ آن است كه با آب سرد غسل كند).
صافي: مسأله – گذشت كه عرق جنب از حرام نجس نيست؛ بنابراين اگر با آب گرم غسل كند، غسل او صحيح است و احتياط مستحبّ آن است كه با آب سرد غسل كند.
تبريزي: مسأله – كسي كه از حرام جنب شده و بخواهد با آب گرم غسل كند عرق مي كند، مانعي ندارد.
مظاهری: مسأله- از آنجا که عرق جنب از حرام نجس نیست، بنابراین کسی که از حرام جنب شده چنانچه باآب گرم غسل کند اگر عرق هم بکند غسل او صحیح است.
مسأله 374-اگر در غسل به اندازه سر مويي از بدن نشسته بماند1، غسل باطل است، ولي شستن جاهايي از بدن كه ديده نمي شود، مثل توي گوش و بيني، واجب نيست2.
این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست.
1- بهجت: اگر در غسل مقداري از بدن نشسته بماند...
مكارم: هرگاه مختصري از بدن شسته نشود...
2- خوئي، تبريزي، سيستاني: شستن مثل توي گوش و بيني و هر چه از باطن شمرده مي شود، واجب نيست.
مكارم: شستن باطن، مانند داخل گوش و بيني و داخل چشم لازم نيست.
*****
زنجانی: مسأله- در غسل باید تمام بدن شسته شود، حتی نباید سر مویی از بدن نشسته بماند؛ (البتّه نباید به وسوسه های شیطانی اعتنا کرد) ولی شستن هر چه از باطن شمرده می شود مثل داخل بینی واجب نیست.
وحید: مسأله- اگر در غسل جایی از بدن نشسته بماند، چنانچه غسل ارتماسی باشد باطل است، و اگر ترتیبی باشد حکم آن در مسأله [365] گذشت، و در هر حال شستن آنچه که عرفاً باطل شمرده می شود، مثل توی گوش و بینی، واجب نیست.
مسأله 375-جايي را كه شك دارد از ظاهر بدن است يا از باطن آن، شستن آن لازم نيست1، ولي احتياط در شستن است.
این مسأله در رساله آيات عظام  مكارم و سبحانی  نیست.
1- مظاهری: [پایان مسأله]
اراكي: شستن آن لازم است.
گلپايگاني، صافي: بنابراحتياط واجب بايد بشويد.
خوئي، تبريزي، زنجاني: چنانچه قبلاَاز ظاهر بوده بايد بشويد و الّا واجب نيست.
وحید: چنانچه قبلاً از ظاهر بوده باید بشوید و اگر قبلاً از ظاهر نبوده شستن آن لازم نیست و در صورتی که حالت سابقه معلوم نیست – بنابراحتیاط واجب – بشوید.
فاضل: بنابراحتياط واجب لازم است بشويد، مگر اينكه سابقاَ باطن بوده و خارجاَ شك شود كه آيا ظاهر شده يا نه كه در اين صورت شستن آن لازم نيست.
سيستاني: بايد آن را بشويد.
مسأله 376-اگر سوراخ گوشواره و مانند آن به قدري گشاد باشد كه داخل آن ديده شود1بايد آن را شست و اگر ديده نشود2شستن داخل آن لازم نيست.
این مسأله در رساله آيات عظام بهجت ، سبحانی و مكارم نیست.
1- فاضل: و جزء ظاهر بدن به حساب آيد...
خوئي، تبريزي، سيستاني، زنجاني: كه داخل آن از ظاهر شمرده شود بايد آن را شست، وگرنه شستن آن لازم نيست.
وحید: که داخل آن از ظاهر شمرده شود، باید آن را شست و در غیر این صورت شستن آن لازم نیست مگر در صورت شکّ در صدق ظاهر بر آن، که در این صورت بنابراحتیاط لازم است.
2- فاضل: و جزء ظاهر بدن محسوب نشود...
مسأله 377-چيزي را كه مانع رسيدن آب به بدن است، بايد برطرف كند1 و اگر پيش از آن كه يقين كند2 برطرف شده غسل نمايد، غسل او باطل است3.
1- بهجت: [پایان مسأله ].
وحید: و اگر پیش ازیقین به برطرف شدن آن، غسل ارتماسی نماید باید دوباره غسل کند، و اگر غسل ترتیبی کرده است حکم همان است که در مسأله [366] گذشت.
مكارم: و اگر احتمال عقلائي مي دهد مانعي باشد بايد وارسي كند تا مطمئن شود مانعي نيست.
سبحانی: و اگر پیش از آن که یقین کند برطرف شده به امید آن که بر طرف شده، غسل نماید و سپس معلوم شود که برطرف شده بود، غسل او صحیح است.
2- سيستاني: پيش از آن كه مطمئن شود...
3- فاضل: غسل او مجزي نيست.
زنجاني: نمي تواند به آن غسل اكتفا كند، ولي چنانچه غسل را رجاء انجام داده باشد و پس از غسل مطمئن شود كه مانع برطرف شده بوده، غسل او صحيح است.
مسأله 378- اگر موقع غسل شك كند1، چيزي كه مانع از رسيدن آب باشد، در بدن او هست يا نه2، چنانچه شكّش منشأ عقلائي داشته باشد3 بايد وارسي كند تا مطمئن شود كه مانعي نيست.
این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست.
1- سيستاني: اگر موقع غسل احتمال عقلائي بدهد...
2- اراکی، گلپایگانی، خوئی، تبریزی، سیستانی، وحید، صافی، زنجانی: باید وارسی کند تا مطمئن شود که مانعی نیست (زنجانی: مگر شکّ وی در نظر مردم به جا نباشد که در این صورت وارسی لازم نیست).
بهجت: بايد بنابرأحوط وارسی کند تا مطمئن شود که مانعی نیست و اگر وارسی نکرد و پس از غسل معلوم شد مانعی نبوده و قصد قربت داشته غسل صحیح است.
3- نوری، مظاهری: چنانچه احتمال او در نظر مردم به جا باشد...
مکارم: رجوع کنید به ذیل مسأله 377.
مسأله 379-در غسل بايد موهاي كوتاهي را كه جزء بدن حساب مي شود، بشويد و بنابراحيتاط شستن موهاي بلند هم لازم مي باشد1.
1- اراكي: شستن موهاي بلند واجب نيست.
گلپايگاني، خوئي، تبريزي، سيستاني، وحید، صافي: شستن موهاي بلند واجب نيست، بلكه اگر آب را طوري به پوست برساند كه آنها تر نشود، غسل صحيح است ولي اگر رساندن آب به پوست بدون شستن آنها ممكن نباشد، بايد آنها را بشويد كه آب به بدن برسد.
مكارم: بنابراحتياط واجب شستن موهاي بلند و زير آنها هر دو لازم است.
*****
بهجت: مسأله – لزوم شستن موهاي كوتاه كه پوست از لاي آنها ديده مي شود و در موقع غسل كردن خالي از قوت نيست، ولي موهاي بلند لازم نيست.
زنجاني: مسأله - در غسل شستن موهاي بلند لازم نيست بلكه اگرآب را طوري به پوست برساند كه موها تر نشود، غسل صحيح است، ولي اگر رساندن آب به پوست بدون شستن آنها ممكن نباشد ، بايد آنها را بشويد تا آب به بدن برسد.
(مسأله 380)تمام شرطهايي كه براي صحيح بودن وضو گفته شد مثل: پاك بودن آب و غصبي نبودن1 در صحيح بودن غسل هم شرط است2 ولي در غسل لازم نيست بدن را از بالا به پايين بشويد3 و نيز در غسل ترتيبي، لازم نيست بعد از شستن هر قسمت، فوراَ قسمت ديگر را بشويد4، بلكه اگر بعد از شستن سر و گردن مقداري صبر كند و بعد طرف راست را بشويد و بعد از مدتي طرف چپ را بشويد اشكال ندارد5. ولي كسي كه نمي تواند از بيرون آمدن بول و غائط خودداري كند، اگر6 به اندازه اي كه غسل كند و نماز بخواند، بول و غائط از او بيرون نمي آيد7، (چنانچه وقت تنگ باشد8) بايد هر قسمت را فوراَ بعد از قسمت ديگر غسل دهد و بعد از غسل هم فوراَ نماز بخواند. و همچنين است حكم زن مستحاضه كه بعداَ گفته مي شود.
1- بهجت: مثل پاك بودن آب...
مظاهری: مثل پاک بودن آب و مضاف نبودن آن...
2- زنجاني: تمام شرطهايي كه براي صحيح بودن وضو به صورت فتوا يا احتياط (از هر قسم) گفته شد، درصحيح بودن غسل هم به همان صورت شرط است...
3- بهجت: اما در ترتيبي، أحوط است...
4- وحید: اگر بعد از شستن سر و گردن صبر کند و بعد از مدتی بدن را بشوید، یا بعد از طرف راست مدتی صبر کند و بعد طرف چپ را بشوید اشکال ندارد ولی کسی که نمی تواند از بیرون آمدن بول و غائط خودداری کند اگر به اندازه غسل و نماز می شود از او بیرون نیاید باید فوراً غسل کند و بعد از آن فوراً نماز بخواند.
مظاهری: و نیز لازم نیست آب جریان داشته باشد، بلکه همین مقدار که بدن خوب تر شود گرچه جریان نداشته باشد کفایت می کند. [پایان مسأله]
5- فاضل: مگر زن مستحاضه كه حكم آن بعداَ گفته مي شود. [پايان مسأله]
سبحانی: مگر در مورد کسی که نمی تواند بول و غائط خود را حفظ کند، باید پشت سر هم بجا آورد و فوراً نماز بخواند. [پایان مسأله]
خوئي، سيستاني، تبريزي: در غسل ترتيبي، لازم نيست بعد از شستن سر و گردن فوراَ بدن را بشويد، پس اگر بعد از شستن سر و گردن صبر كند و بعد از مدتي بدن رابشويد (تبريزي: طرف راست و چپ را بشويد) اشكال ندارد، بلكه لازم نيست تمام سر و گردن يا بدن را يك مرتبه بشويد، پس جايز است مثلاَ سر را شسته و بعد از مدتي گردن را بشويد.
زنجانی: در غسل ترتیبی لازم نیست بعد از شستن سر و گردن فوراً بدن را بشوید پس اگر بعد از شستن سر و گردن صبر کند و بعد ازمدت زیادی بدن را بشوید اشکال ندارد بلکه لازم نیست تمام سر و گردن یا بدن را یکمرتبه بشوید، پس جایز است مثلاً سر را شسته و بعد از مدت زیادی گردن را بشوید...
6- گلپايگاني، صافي: اگر در تمام وقت...
7- خوئي، سيستاني، تبريزي: بايد فوراً غسل كند و بعد از غسل هم فوراً نماز بخواند. [پايان مسأله]
زنجاني: در صورتي كه وقت تنگ باشد كه نتواند پس از غسل وضو بگيرد، لازم است فوراً بدون فاصله غسل كند و بعد از غسل هم فوراً نماز بخواند و در غير اين صورت لازم نيست فوراً غسل كند . [پايان مسأله]
8- [قسمت داخل پرانتز در رساله ايات عظام: اراكي، گلپايگاني و صافي نيست]
*****
مكارم: مسأله – شرايطي را كه براي وضو گفته شد، مانند پاك بودن آب و غير آن ،در غسل هم شرط است، ولي در غسل لازم نيست كه از بالا به پايين بشويد و فاصله افتادن ميان شستن اعضاء در غسل ترتيبي نيز اشكالي ندارد، مگر در مورد كسي كه نمي تواند بول و غائط خود را حفظ كند كه بايد پشت سر هم بجا آورد و فوراً نماز بخواند ، همچنين در زن مستحاضه.
مسأله 381-كسي كه قصد دارد پول حمامي را ندهد يا بدون اين كه بداند حمامي راضي است، بخواهد نسيه بگذارد1، اگر چه بعد حمامي را راضي كند، غسل او باطل است2.
این مسأله در رساله آيت الله بهجت نیست.
1- مكارم، سبحانی: بنابراحتياط ، غسل او باطل است؛ (مکارم: همچنين اگر قصد دارد پول حرام يا پولي كه خمس آن را نداده به حمامي بدهد).
خوئي، تبريزي، سيستاني، زنجاني: كسي كه پول حمامي را بدون اينكه بداند حمامي راضي است بخواهد نسيه بگذارد...
2- زنجاني: بنابراحتياط مستحبّ.
گلپايگاني، صافي، نوري: مگر آنكه از راضي نبودن حمامي غافل باشد و قربة الي الله غسل كند كه در اين صورت غسل صحيح است و ضامن أجرة المثل است.
*****
مظاهری: مسأله- کسی که قصد دارد پول حمّامی را ندهد یا از حرام بدهد، کار حرامی کرده ولی غسل باطل نیست؛ و همچنین کسی که زیادتر از معمول در حمّام آب می ریزد غسلش صحیح است ولی کار او حرام و ضامن حمّامی است و باید او را راضی کند.
مسأله 382-اگر حمامي راضي باشد كه پول حمام نسيه بماند ولي كسي كه غسل مي كند قصدش اين باشد كه طلب او را ندهد1، يا از مال حرام بدهد غسل او صحيح است2.
این مسأله در رساله آيات عظام: بهجت و سبحانی نیست.
1- زنجاني: بنابراحتياط مستحبّ غسل او باطل است، ولي اگر بخواهد طلب او را از مال حرام بدهد در بسياري از موارد كه حمامي حرام بودن مال را نمي داند، چون حمامي راضي است پولي به دست او برسد كه به حسب ظاهر حكم شرع برای او حلال بوده، غسل او صحيح است، ولي اگر به اين صورت هم راضي نباشد بنابراحتياط مستحبّ غسل او باطل است.
2- خوئي، تبريزي، سيستاني، وحید، فاضل: غسل او باطل است.
گلپايگاني، اراكي، صافي، نوري: غسل او اشكال دارد (گلپايگاني، صافي: مگر اينكه بداند، حمامي با اين وصف هم راضي به غسل هست، يا با غفلت از راضي بودن حمّامي غسل كند، كه در هر دو صورت غسل صحيح است).
مكارم، مظاهری: رجوع كنيد به ذيل مسأله 381.
مسأله 383-اگر بخواهد پول حرام یا پولی که خمس آن را نداده به حمّامی بدهد، غسل او باطل است1.
این مسأله در رساله آیت الله بهجت نیست.
1- گلپایگانی، صافی: ولی اگر یقین دارد که حمّامی با این وصف راضی به غسل است یا با غفلت از رضایت حمّامی غسل کند غسلش صحیح است.
مکارم، مظاهری: رجوع کنید به ذیل مسأله 381.
*****
خوئی، تبریزی،سیستانی: مسأله- اگر پولی را که خمس آن را نداده به حمّامی بدهد اگر چه مرتکب حرام شده ، ولی ظاهر این است که غسل او صحیح باشد و ذمّه اش به مستحقّین خمس مشغول می شود.
وحید: مسأله- اگر پولی را که خمس آن را نداده به حمّامی بدهد، مرتکب حرام شده و غسل او باطل است.
زنجانی: مسأله- اگر در حمام غسل کند و سپس پولی را که خمس آن را نداده به حمّامی بدهد اگر چه مرتکب حرام شده، ولی ظاهر این است که غسل او صحیح است.
سبحانی: مسأله- اگر از اول قصدش این باشد پول حرام به حمّامی بدهد غسل او باطل است ولی اگر قصدش این باشد از پولی که خمس آن را نداده بدهد، غسل او صحیح است، ولی باید مقدار خمس را از مال دیگر بدهد.
 مسأله 384- اگر مخرج غائط را در آب خزينه تطهير كند و پيش از غسل شك كند كه چون در خزينه تطيهر كرده حمامي به غسل كردن او راضي است يا نه، غسل او باطل است، مگر اين كه پيش از غسل حمامي را راضي كند.
این مسأله در رساله آيات عظام: گلپايگاني، صافي، بهجت، سيستاني، زنجانی، مكارم، سبحانی ومظاهری نیست.
مسائل اختصاصي
گلپايگاني، صافي: مسأله 390 – اگر كسي در موقع غسل بيش از حدّ متعارف آب مصرف نمايد و شكّ داشته باشد كه آيا حمّامي راضي است يا نه، غسل او باطل است مگر اينكه پيش از غسل از حمّامي اذن بگيرد.
زنجاني: مسأله 390- اگر شخصي در هنگام شستشو بيش از حدّ متعارف آب مصرف كند و پيش از غسل شك كند كه چون آب زياد مصرف كرده حمامي به غسل كردن او راضي است يا نه غسل او بنابراحتياط مستحب باطل است.
مكارم: مسأله 396- كسي كه زيادتر از معمول در حمّام آب مي ريزد ، غسل او اشكال دارد، مگر اينكه تصميم داشته باشد حمّامي را با پول اضافي راضي كند.
(مسأله 385)اگر شك كند كه غسل كرده يا نه، بايد غسل كند ولي اگر بعد از غسل شك كند، كه غسل او درست بوده يا نه1، لازم نيست دوباره غسل نمايد.
این مسأله در رساله آيت الله بهجت نیست.
1- خوئي، تبريزي: در صورتي كه احتمال بدهد كه وقت غسل ملتفت بوده و صحيح بجا آورده...
زنجاني: در صورتي كه احتمال بدهد كه وقت غسل ملتفت به شرايط صحت غسل بوده...
وحید: در صورتی که احتمال بدهد که وقت غسل ملتفت بوده غسلش صحیح است.
(مسأله 386)اگر در بين غسل حدث اصغر از او سر زند، مثلاً بول كند غسل باطل نمي شود1.
برچسب ها احکام غسل کردن , غسل ,
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
  • پایگاه احادیث و روایات معصوم(ع)
  • دانلود آهنگ و موزیک ویدئو روز
  • دانلود كليپ عشق بزرگترين دروغ دنيا هفت
  • عشق بزرگترين دروغ دنيا
  • هفتادیا
  • تسوج آموزش
  • مدل لباس
  • ♥♥♥♥♥رئیس آبیــ ♥♥♥♥♥♥
  • آنامیس 89
  • آخرالزمان انتظار مهدویت
  • افلاکیان
  • اشعارمذهبي سيدمهدي حسيني فرد
  • sahardelan
  • راه ولایت
  • شمیم یار
  • ایستکلی
  • سکوت
  • دانلود فیلم و سریال خارجی و ایرانی جدید
  • کلبه سرگرمی - ویرگول
  • مطالب عاشقانه جدید
  • قرمز پوش
  • آل یاسین
  • طلبه سایبری
  • روانشناس و مشکلات(سایکولوژی)
  • تیم سایبری عاشقان مهدی(عج)
  • دوربین مخفی مدارس
  • فرهنگی مذهبی صلوات
  • پايگاه انديشه ندبه
  • گفته و ناگفته های دل.
  • دره کوچک\\\\((1))////mahdaviyyat
  • یاس و نرگس
  • یاس دانلود
  • بسیج
  • باران عشق
  • رضا رضازاده
  • .::نوشته های طنز،غمگین،فلسفی و...::.
  • sms_bazar
  • عشــــ♥ــــقولانه
  • بهترین ها برای دانلود
  • شهدای زنگی کلا دابو
  • ♥ lıl__REZA__lıl ♥
  • دانلود آهنگ
  • صمیمانه ترین حضور عشق
  • رها نفس
  • ویکی دانلود ها
  • زندگی زیباست
  • روانشناسی...زندگی بهتر
  • شوق نماز
  • سایت تفریحی سوما
  • بهترین های وبگردی
  • شارژ مستقیم ایرانسل
  • کامپیوتر موبایل گیم فیلم آهنگ
  • تاپ کرک
  • دارو گیاهی
  • اس ام اس
  • هاستینگ سرور مجازی چت روم ساخت وب سایت
  • ثارالله
  • tanrim
  • مرجع فارسي زبانان
  • شارژها
  • Alpagut
  • ولایت عشق
  • ساکان دانلود
  • دانلود رایگان
  • پارک ممنوع
  • سوی دیار عاشقان
  • وبلاگ وبتیک
  • deniz yildizi
  • سایت اینترنتی قلبهای جاویدان
  • مهندس صنايع غذايي
  • لبیک یا صاحـــــــــب الزمان (عج)
  • نهج البلاغه
  • صالحین مهدی (عج)
  • سربازان گمنام امام زمان (عج)
  • سافت فست
  • آخرین مطالب ارسال شده
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 703
  • کل نظرات : 364
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 2477
  • آی پی امروز : 191
  • آی پی دیروز : 324
  • بازدید امروز : 763
  • باردید دیروز : 1,766
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 763
  • بازدید ماه : 41,940
  • بازدید سال : 309,382
  • بازدید کلی : 2,459,123
  • کدهای اختصاصی
    خوش آمدید



    به وب سایت اصحاب و انصارالمهدی خوش آمدید


    برای  مشاهده و استفاده از تمامی مطالب تالیفی لطفا ثبت نام کنید


    با تشکر : رضارضازاده